TOP Bussum - De Zandzee

Welkom bij Toeristisch Overstappunt Bussum - De Zandzee. Vanaf hier kunt u zowel de prachtige natuur, cultuur als de gezelligheid van het winkelen en de leuke horeca beleven. Alle mogelijkheden, inclusief routes vindt u hier...

Wij wensen u een fijn verblijf toe!

Home Algemene informatie

Vanaf deze TOP kunt u o.a.  starten met een heerlijk wandel-, fiets- of skate avontuur. Eerst even naar binnen gaan bij de Zandzee voor een bezoek aan de VVV, uw (e)fiets te huren en om er welicht wat te drinken en dan kunt u op pad!

De natuur in...
Op korte loopafstand (50 meter) is de Fransche Kampheide als onderdeel van het Goois Natuurreservaat te vinden, een heideveld met een dagrecreatieterrein. Het gebied kunt u te voet, per rolstoel, per fiets of per scootmobiel bezoeken. De semi verharde paden zijn geschikt voor rolstoelen, maar niet voor rollators. Er zijn tal van bankjes op mooie uitzichtpunten en picknickgelegenheden te vinden. Er zijn geen bewegwijzerde routes. Honden mogen in dit gebied loslopen.

Zwemmen en wellness...
Zwembad de Zandzee, met wellness-centre,

Shoppen en lekker eten...
Het centrum van Bussum met haar talrijke exclusieve winkels en horeca zijn een bezoek meer dan waard.

TOP Adres

Struikheiweg 14, Bussum

GPS coördinaten

52 15.918, 5 09.394

<p>De route van De Zandzee naar de Heidegebieden...</p>

De route van De Zandzee naar de Heidegebieden...

website de zandzee
Home TOP per auto

TOP Adres
Struikheiweg 14, Bussum

Routebeschrijving vanaf dichtstbij gelegen snelweg

Vanaf A1 afrit 8 Blaricum/Huizen – na afrit naar links en vervolgens bij stoplichten links onder snelweg door. Gelijk 1e rechts en doorrijden tot aan stoplichten en linksaf slaan richting Bussum-Zuid/’s-Graveland. Alsmaar rechtdoor de Ceintuurbaan afrijden (NB: eerstvolgende rotonde rechts; Fort Werk IV). Bij laatste rotonde naar links, langs station Bussum Zuid en bij de Watertoren naar rechts, de Struikheiweg op. Plus minus 800 meter verder naar links vindt u eerst een klein en iets verder een groot parkeerterrein. Gratis parkeren.

GPS coördinaten
52 15.918, 5 09.394

Home Parkeermogelijkheden

Aantal parkeerplaatsen voor zwembad De Zandzee:
100+ (gratis).
8 mindervalide parkeerplekken.

Parkeerplaatsen zijn beklinkerd.

<p>Parkeerplaats voor de Zandzee ...</p>

Parkeerplaats voor de Zandzee ...

Home TOP per OV

TOP per openbaar vervoer

NS station Bussum Zuid bevindt zich op ca. 700 meter afstand van de Zandzee. Aangekomen op NS station Bussum Zuid; sla de Struikheiweg in, ga bij de rotonde naar links en u betreedt het terrein van de Zandzee.

Home Oplaadpunt(en)

Er is bij deze TOP een oplaadpunt voor E-fietsen.

Locatie oplaadpunt: direct bij de hoofdingang van Zwembad De Zandzee.

Home Bezienswaardigheden

Bezienswaardigheden in de nabije omgeving

Bussum Centrum

Bussum Centrum kent een zeer uitgebreid, gevarieerd aanbod aan winkels, dicht bij elkaar gelegen aan gezellige winkelstraten. Hier vindt u meer dan ketenwinkels: een écht Goois aanbod! Om tussendoor uit te rusten bieden de talrijke horecagelegenheden alle ruimte en gezelligheid.
Het winkelcentrum van Bussum kunt u vanaf hier zowel te voet als per fiets goed bereiken. De tocht naar het begin van het centrum is ongeveer 1 km. U kunt daarvoor de bordjes richting Fietsknooppunt 35 volgen en op de terugweg naar Fietsknooppunt 36.

Fransche Kampheide

Vanaf deze TOP kunt u de Fransche Kampheide van het Goois Natuurreservaat bezoeken (40 ha). Loop terug naar de inrit en sla rechtsaf het wandelpad op, ga na circa 50 meter rechtsaf het parkeerterreintje op en loop rechtdoor de heide op. Niet ver daarna treft u een picknicklocatie en een informatiezuil van het Goois Natuurreservaat aan. Infobord Fransche Kampheide vindt u ietsje de hei op vanaf kleine parkeerplaats.

Sportcentrum de Zandzee/ VVV

In Sportcentrum de Zandzee vindt u naast een VVV een restaurant en gratis toiletten (ook voor mindervaliden geschikt). U kunt ook het zwembad in de Zandzee bezoeken. Het beschikt over verschillende baden, een glijbaan, een whirlpool en een wildwaterbad. Buiten is er een zonnige ligweide met buitenbad voor de allerkleinsten.

Wat verder weg gelegen van de TOP, maar wel de moeite waard: Spant! en Fort Werk IV

Home Horeca

Horeca in de nabije omgeving

Zwembad / restaurant De Zandzee, ma t/m vrij 07:00 tot 21:30. Za t/m zo 10:00 tot 16:00. Tevens modern sport en wellness centrum. 035-6933554.

Het centrum van Bussum biedt natuurlijk tal van andere opties en is relatief dichtbij gelegen (zie ook: bezienswaardigheden). Volg heen bordjes fietsknooppunt 35 en terug bordjes knooppunt 36.

Bastion Hotel. Op nog geen kilometer afstand vanaf TOP Bussum – de Zandzee bevindt zich Bastion Hotel Bussum-Zuid/Hilversum (Struikheiweg 3). Er is een los van de weg gelegen wandelpad dat vanaf het hotel naar de Fransche Kampheide en Sportcentrum de Zandzee voert. Een ideale plek om te overnachten en van daaruit de natuur en cultuur in de regio te ontdekken.

Meer informatie
Home Wandelroutes

Op de Fransche Kampheide kunt u volop wandelen. Er zijn echter geen bewegwijzerde wandelroutes. De fiets- en wandelpaden zijn overwegend semiverhard en daarop aansluitend tal van onverharde wandelpaden. De semi verharde paden zijn geschikt voor rolstoelen, maar niet voor rollators. Er zijn tal van bankjes op de mooiste uitzichtpunten geplaatst en er meerdere picknickgelegenheden in het heidegebied. Honden mogen in dit gebied loslopen. Het gebied is ook zeer geschikt voor hardlopers.

Er is ook één audiotour te downloaden over de historie van de TV in Bussum. Zie hiervoor het kopje 'audiotour door Bussum'.

<p>De grotendeels semiverharde paden ...</p>

De grotendeels semiverharde paden ...

Home Fietsroutes

Inleiding
Vanaf hier kunt u meerdere routes langs knooppunten volgen: het Gooisch Rondje (33 km), de Gooise Rijkdom route (33 km), Rondje Vechtstreek (26 km) en Ontdek de Loosdrechtse Plassen route (42 km). U kunt ook een eigen ronde fietsen over de Fransche Kampheide. Ga hiervoor terug naar de inrit en sla rechtsaf het fietspad op, ga na 50 meter rechtsaf bij bordje KP 36, net na het kleine parkeerterrein. U fietst nu de heide op.

Deze TOP bevindt zich tussen 2 fietsknooppunten: Knooppunt 35 en 36. Ga hiervoor eerst terug naar de inrit van de parkeerplaats.

Naar KP 35 (nabij NS-station Naarden-Bussum): neem de 2e afslag schuin links op de rotonde, hier treft u het eerste bordje aan richting KP 35.

Naar KP 36 (aan de Franse Kampweg, zijstraat Naarderweg): neem de eerste afslag rechts op de rotonde. Na ongeveer 50 m treft u het eerste bordje richting KP 36 aan, net voorbij de kleine parkeerplaats aan de heide. U slaat hier rechtsaf de Fransche Kampheide op.

<p>De knooppuntpaal voor de kleine parkeerplaats ...</p>

De knooppuntpaal voor de kleine parkeerplaats ...

Home Gooisch Rondje, 33 km

Korte uitleg: Gooisch rondje, 33 km. Een leuke route door het Gooi. U fietst onder andere door de mooie natuur en langs het Gooimeer.

Plaatsen die worden aangedaan: Laren, Blaricum, Huizen, Naarden en Bussum.

Bijzondere bezienswaardigheden en attracties onderweg: Naarden Vesting, pretpark Oud Valkeveen, Geologisch Museum Hofland.

Startpunt: KP 36

Horeca onderweg: Onderweg zijn genoeg gelegenheden voor een versnapering te vinden, waaronder La Place te Laren.

Markering via de fietsknooppunten: van TOP Bussum naar 36, 50, 51, 53, 52, 81, 76, 77, 78, 33, 34, 35, TOP Bussum (u houdt hiervoor richting knooppunt 36 aan).

Route digitaal: u kunt de route ook op kaart op uw mobiel volgen. Klik daarvoor op de onderstaande button.

Home Gooise Rijkdomroute, 33 km

Korte uitleg route: Gooise Rijkdom Route, 33 km. De VVV en Museum Hilversum liggen midden in het centrum van Hilversum aan de Brink. Hilversum, de mediastad van Nederland is als winkelgebied is ook zeker een aanrader. Deze fietsknooppuntenroute voert u door een prachtig deel van ’t Gooi. U zult versteld staan van de rijkdom die u aantreft. U doorkruist de bossen en heidegebieden en rijdt over het grootste ecoduct van Europa! Maar ook schitterende tuinen, buitenplaatsen, villa’s en architectuur komen aan bod. Bij knooppunt 54 komt u langs het indrukwekkende Raadhuis van Dudok. Dit raadhuis kan op verzoek ook bezocht worden. Onderweg zijn er voldoende stopplaatsen waar u wat kunt drinken of gewoon even kunt genieten van de Gooise Rijkdom!

Plaatsen die worden aangedaan: Hilversum, ’s Graveland, Blaricum.

Bijzondere bezienswaardigheden en attracties onderweg: museum Hilversum, museum Trompenburg, Bezoekerscentrum Natuurmonumenten, Slinger Memorial, tuin de Zeven Schepel en de Dr.Costerustuin.

Startpunt: KP 36.

Horeca onderweg: Restaurant Robert te Hilversum en diverse mogelijkheden in Laren.

Markering via de fietsknooppunten: 36, 50, 51, 80, 81, 52 (bovenaan de snelweg rechtdoor), 53 (onder het spoor door, vervolgens rechtsaf en dan linksaf de Stationsstraat in), 54, 55, 11, 12, 9, 8, 10, 36 – TOP Bussum (u rijdt hiervoor in de richting van knooppunt 35).

Route digtaal: u kunt de route ook op kaart op uw mobiel volgen. Klik daarvoor op de onderstaande button.

<p>Knooppuntverwijspaal voor de kleine parkeerplaats ...</p>

Knooppuntverwijspaal voor de kleine parkeerplaats ...

Home Rondje Vechtstreek, 26 km

Korte uitleg: Rondje Vechtstreek, 26 km. Het Rondje Vechtstreek neemt u mee door wat ook wel genoemd wordt ‘de tuin van Amsterdam’. Op relatief korte afstand van de hoofdstad vindt u hier mooie bossen en natuurplassen.

Startpunt: KP 35.

Horeca onderweg: o.a. Hilversum en Muiden bieden diverse mogelijkheden.

Markering via de fietsknooppunten: 35, 34, 37, 47, 45, 44, 16, 17, 18, 33, 34, 35, TOP Bussum (u rijdt hiervoor in de richting van knooppunt 36).

Home Loosdrechtse Plassen 42 km

Korte uitleg route: Loosdrechtse Plassenroute, 42 km. Deze fietsroute rondom de Loosdrechts Plassen geeft u een fantastisch uitzicht op alles wat daar gebeurt. Dit gebied is namelijk uitermate geschikt voor de watersport: zeilen, roeien, kanoën, waterskiën en snelle motorbootvaart is allemaal mogelijk.

Startpunt: KP 36.

Horeca onderweg: onbekend.

Markering via de fietsknooppunten: 36, 10, 08, 09, 06, 05, 07, 25, 84, 27, 28, 30, 31, 55, 54, 50, 36, TOP Bussum (u rijdt hiervoor in de richting van knooppunt 35).

Home Fortenlandroute 34 km

Korte uitleg: Fortenlandroute, 34 km. Deze route voert u langs 7 forten die allemaal deel uitmaken van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam.

Plaatsen die worden aangedaan: Muiden, Muiderberg, Naarden, Bussum, Uitermeer, De Horn en Weesp.

Bijzondere bezienswaardigheden en attracties onderweg: u kunt de eerste vijf forten bezoeken.

Bijzonderheden: Om geen fort te missen raden wij u aan de beschrijving helemaal te volgen.

Op de knooppuntborden vindt u QR codes. Scan deze met uw smartphone en u krijgt de routebeschrijving naar het dichtstbijzijnde fort op uw mobiel.

Startpunt: KP 35.

Horeca onderweg: Stadscafé van Ouds Gieling en Restaurant de Doelen in Muiden, Restaurant de Zeemeeuw, Muiderberg en hotel Hart van Weesp, Weesp.

Markering via de fietsknooppunten: TOP Bussum, 35, 34, 49, 48, 47, 45, 44, 16, 17, 18, 33, 78, 79, 35, TOP Bussum (u rijdt hiervoor in de richting van knooppunt 36).

Deze Fortenlandroute is ook beschikbaar als audiotour. Klik in het hoofdmenu op Audiotours in Bussum voor meer informatie.

Home Skateroute Naarder - IJmeer

Korte uitleg: Skateroute rondom Naardermeer, langs IJmeer, 23,5 of 30,5 km. Deze route leidt deels langs een doorgaande weg, over een nieuw, goed geasfalteerd fietspad, en deels over mooie, kleine weggetjes dwars door prachtige natuur. De lengte is ruim 30 km, maar je kunt de tocht inkorten als je het stuk langs het IJmeer achterwege laat. De route is niet bewegwijzerd en alleen digitaal te volgen (via de button) en uitgebreid beschreven en op kaart opgenomen in de RijkeRoute!Gids die o.a. verkrijgbaar is bij alle VVV’s in de regio en via de webshop: www.webshop.gooivecht.nl

Startpunt: vanaf de parkeerplaats bij de Zandzee naar rechts, na ca. 700 meter komt u bij station Bussum Zuid waar u vanaf de parkeerplaats kunt starten. U kunt vanaf TOP Bussum niet naar dit punt toe skaten.

Horeca onderweg: diverse mogelijkheden in Ankeveen, Weesp, Muiderberg, Muiden en Bussum.

Route digitaal: u kunt de route op kaart op uw mobiel volgen. Klik daarvoor op de onderstaande button.

Home Audiotours door Bussum

Maak van je bezoek aan Bussum een mulitimediale beleving. Download de gratis Gooi & Vecht audiotour app voor smartphones. Talrijke wetenswaardige en bijzondere verhalen passeren al wandelend, fietsend of varend de revue! In deze audiotour app staan 3 tours door Bussum.

- Wandelroute over de TV historie

- Fortenland fietsroute

- Archeologie fietstour over de stuwwal

Deze audiotours zijn gratis te downloaden als onderdeel van de Gooi & Vecht audiotour app.

Klik hier voor de Android versie van de app.

Klik hier voor de IOS (IPhone) versie van de app.